Nätneutralitet 1 – Marknadskrafterna 1

Nu ändrar Telias sig och säger att vad som stod på deras webbplats gällande Spotify inte riktigt gäller. Utan nu skall även Spotifytrafiken minskas då bredbandet minskar så gräddfilen för Spotify finns inte. Om det var felskrivning på deras sida eller om det kanske faktiskt var marknadskrafterna som fick Telia att ändra sig låter jag vara osagt. Men gårdagens resultat med 2-0 är idag bara 1-1. Jag måste vara rättvis och låta rätt vara rätt och ge marknadskrafterna ett mål från nätneutralitet denna gång.

Personligen tror jag att det krävs att allmänheten för ett konstant bevakande av de olika bolagens erbjudande för att se till att de inte får för sig att börja erbjuda gräddfiler. För har det väl börjas så kan det gå fort innan alla har det och det kan bli problematisk på marknaden som helehet att finna äkta Internetaccess. Om nu detta skall ses som att marknadskrafter fungerar eller ej vet jag inte – men jag är glad att Telia inte ger Spotify oshyssta konkurensfördelar framför andra streamade musiktjänster.

Låt den fria konkurrens verka. I alla fall än så länge.


One Response to Nätneutralitet 1 – Marknadskrafterna 1

  1. Pingback: Anders S Lindbäck om kunskapssamhället » Internetaktivisterna är en viktig marknadskraft