Slutet för järnvägsmonopolet

Kaoset i järnvägstrafiken för nu något gott med sig. Åsa Torstensson vår infrastrukturminister tänker nu ta bort monopolen på järnvägen och släppa konkurrensen helt fritt gällande tågen på spåren.

Det gör att SJ har inte längre monopol på de mest lönsamma sträckorna och att konkurrenter nu får chansen att komma in och köra tåg på sträckor där förut SJ haft monopol.

Detta innebär ochså slutet för myndigheterna stopp att inte ordna trafik över länsgränserna tas bort vilket då kan komma förbättre kommunikationerna till närliggande städer och län.


7 Responses to Slutet för järnvägsmonopolet

  1. Telekommunikation.
    Taxi.
    Flyg.
    Långfärdsbuss.
    Ett sentida exempel: Medicin (mycket längre öppettider och säljs på många fler ställen).

    (behöver du fler förslag?)

  2. Ett par små frågor, bara: kan du ge något exempel på en avreglerad marknad eller ett tidigare statligt bolag som privatiserats och sålts ut på entreprenad som resulterat i:
    1. bättre service?
    2. lägre priser?
    Jag kan inte komma på något.

  3. Kommer leda till RyanTrain och RyanRail. Låga priser, men bedrövlig service.

  4. Själv bojkottar jag SJ pga deras personliga biljetter så för mig är det mycket bra att det kommer in kundvänliga alternativ till integritetskränkade monopolföretag.

  5. Jag anser att ditt resonemang kring privatisering av järnvägen haltar rejält. Du verkar tycka att den dåliga tillgängligheten under den här rekordvintern utgör ett bra argument för varför järnvägarna skulle skötas bättre med privata aktörer som drar i trådarna. Du glömmer att nämna anledningen till att tågen blivit så försenade, nämligen att den statliga beredskapen för att hantera en riktig vinter urholkats i 20 års tid pga nedskärningar.

    Om man med flit skär ned t.ex finansieringen av den offentliga sjukvården för att spara pengar så kommer folk såklart börja klaga på kvalitén. Det bevisar dock inte att privatiserad sjukvård fungerar bättre ur ett samhällsperspektiv. Även häst och vagn slår bilen om bilen inte tankas, eller hur?

    Jag har för övrigt tågsemestrat i hela västeuropa och det enda ställe där tågen var krångliga att boka och dyra så snart man lämnade de urbana områdena var Storbrittanien. De är också det enda land i Europa (om jag inte är felinformerad) som varit korkade nog att överlåta så viktig infrastruktur till kortsiktiga vinstintressen…

  6. ”Kaoset i järnvägstrafiken för nu något gott med sig” hur gott detta är återstår att se, jag som bor i glesbygd kan glädja mig åt att tätbebyggda områden av landet får betydligt bättre och turtätare kollektivtrafik, jättebra!
    Glesbyggd kommer som vanligt med kollektivtrafik, inte att löna sig, så jag får väl lita till bilen som jag för övrigt alltid gjort.
    Det är inte så att jag är emot att släppa konkurrensen fri, men det finns inget i detta som kommer att lösa transport problem i glesbygd. För övrigt så är inte problemen bara konkurrens begränsningar, det är Banverket som står för räls och växlar och det är dom som till stora delar inte skött sin uppgift.

  7. Vilket kommer leda till ännu större kaos, med stor sannolikhet. Ännu fler aktörer att skylla från sig på.