Hur mycket har SJ mutat Trafikverket ?

TågEn av Trafikverkets uppgifter är att tala om när förseningar sker så att vi resenärer kan ta oss fram dit vi skall på bästa möjliga sätt. När Trafikverket slutar rapportera varför tågen inte kommer i tid gällande sveriges största järnvägsföretag SJ så inser man att Trafikverket inte längre gör sin uppgift.

SJ har sedan länge hårt kritiserats för sin dåliga förmåga att följa tågtabellerna och har därför börjat med att ange två tågtabeller och ljuga för kunderna. Till kunderna säger man en tidtabell – men till trafikverket säger man den riktiga tidtabellen. Till massmedia kan man då rapportera antalet förseningar enligt passargerartabellen och därmed behöver man inte avslöja hur ofta tågen egentligen kommer in sent till tågstationerna. I stället för att reparera tågen och se till att de kommer i tid så försöker man skönmåla sina problem genom att leverera fel statistik.

Nu kan man inte längre se på Trafikverket vems problemet är. Då detta verkar ske på direkt begäran av SJ, i ett försök att dölja hur dålig SJ är på att hålla sina tågtider så kan inte jag ungå att undra.  Hur mycket har SJ mutat Trafikverket för att de skall sluta säga sanningen om SJs sena ankomster ?

 
Får hoppas att alla politiker på väg hem från almedalen inte råkade ut för försenade tåg.

SJ talar tyst om förseningar och försöker nu dölja att någon annan kan avslöja sanningen om hur stor del beror på SJ. Hur skulle det vara om andra statliga myndighete börjar med att skönskriva sina resultat och dölja sanningen om hur dåligt de arbeter för politikerna ? Då kan politikerna inte fatta korrekta beslut om hur man ändrar verksamheten så att den bäst tjänar det svenska folket. SJ fullgör inte sitt uppdrag som statens järnvägar och Trafikverket hjälper dem att lura det svenska folket och svenska politiker.


2 Responses to Hur mycket har SJ mutat Trafikverket ?

  1. Rent allmänt, skulle jag vilja säga är att alla pengar som kommer Trafikverket tillgodo är bra pengar. Detta då järnvägsnätet trots allt är väldigt dåligt underhållet. Sedan att SJ också har väldigt dåligt underhåll på sina tåg gör ju inte situationen bättre. Att alla skyller på alla (vilket nog är rätt), men att alla frånsäger sig ansvar (vilket garanterat är fel), gör ju att det aldrig kommer bli någon förbättring.

    Vissa har fått för sig att man borde satsa på höghastighetståg, vilket är totalt idiotiskt ur minst två hänseenden. Dels kostar det överdrivet mycket jämfört med ”vanliga” tåg, både konstruktions- och driftmässigt, dels finns det inte kundunderlag för det i det här landet.

    För övrigt är SJ AB ett vinstdrivande företag, och ska därmed mörka för ägarna hur dåligt det går. 😉

  2. Pingback: SJ och Trafikverket mörkar orsaker till förseningar | Frekar06 Blogg