Historien om Nokias ras på mobilmarknaden

Det har kommit två intressant berättelser om Nokia och Meego. Ena handlar om hur Nokias satsning på sin Linuxbaserade Megoo-mobilmjukvara och hur företaget körde den i botten genom dåliga beslutsamhet från ledningen som inte kunde bestämma sig hur de skulle göra med plattformen. En mängd beslut som bottnade i osäkerhet från ledningen i hur och vart Meego skulle användas och vara i Nokias strategi och hur de gjorde en massa dubbelarbete med Symbiangänget i stället för att konsolidera det hela med ett gemensamt UI. Dubbelarbete och en massa ändringar i strategin gjorde att man kom väldigt sent ut på marknaden. Så sent att när den väl släpptes så var det för sent för Nokia och Meego systemet var redan nerlagt.

The Story of Nokia Meego

Den andra handlar om Nokias nya chef Elop och hur Nokias ställning på mobilmarknaden sjönk som en sten efter hans nya strategi och bli partner med Microsoft. Ekonomin var på bättringsvägen och Nokia hade en dubbelt så stor marknadsandel jämfört med iPhonelurarna när Elop tog över och allting såg ljust ut för 2011 – men tack vare Elops nya strategi att dumpa Symbian och satsa på Microsoft Mobile Phone så sjönk nokias försäljning som en sten och man förlorade hela sitt försprång på marknaden då alla insåg att Symbian var på väg att dö samtidigt som Nokia inte kunder leverera en ny telefon baserad på WP8 först 2012,

The Three Pillars of Nokia Strategy – Have All Failed. Why Nokia Must Fire CEO Elop Now

Båda dessa beskrivningar av Nokia visar på hur företaget gjorde allting fel och är väl ett utmärkt exempel på att företag som fullständigt rasar samman på ett fåtal år och går från att vara ett vinstgivande företag till ett företag på dekis och som snart har slut på alla sina pengar de sparat ihop under många år som världsledande tillverkare av mobiltelefoner.


One Response to Historien om Nokias ras på mobilmarknaden

  1. Pingback: Brakförlust för Nokia | Anders S Lindbäck @ Kunskapssamhället