Skall en kopia vinna melodifestivalen ?

För oss äldre så är det Elvis som förknippas med låten Heartbreeak Hotel – men i dagens melodifestival så är det någon glamrockare callad Yohio som sjunger låten. YOHIO – Heartbreak Hotel: Hela låten – Melodifestivalen | SVT.se.

Frågan är vad man säger om det faktum att man stjäl en av elvis gamla paradlåtars titel och gör en egen låt av det hela ?

Vad skulle Jan Guilluo säga om någon skrev en bok kallad Hamilton om en svensk spion ? Vad skulle JK Rawling säga om någon skrev en bok om en trollkarl med namn Harry Potter som går i magikerskola ? Jo hon skulle stämma dem direkt.

Så frågan är om inte Heartbreak hotel borde byta namn. Vem minns inte hur en tidigare vinnare fick byta namn för att man där i titeln använt andras varumärken. Här har man direkt stuligt ett varumärke rakt av från andra låter – jag är tveksam till att det är tillåtet enligt svensk upphovsrätt.

Skälet till att de än så länge klarat sig är förmodligen för att inte arvtagarna till Elvis har hört talas om låten ännu.


3 Responses to Skall en kopia vinna melodifestivalen ?

  1. Är det inte närmast moraliskt självmål att ropa efter upphovsrätt för att stoppa något man inte gillar, om man är piratpartist?

    OM ”Heartbreak Hotel” som låttitel faller under varumärkesskydd som Anders skriver så är det en annan sak, även om jag tycker att det är att tänja väl mycket på vad som omfattas av varumärkesskydd.

  2. Jag är rätt säker på att låttitlar inte skyddas av upphovsrätt. Jag vill t o m minnas att vid något tillfälle i mitten av 80-talet så låg det två låtar på top 10 med snarlika titlar (Nothing’s Gonna Stop Us Now med Starship, och Nothing’s Gonna Stop Me Now med Samantha Fox). Vad gäller just Heartbreak Hotel så har även Whitney Houston tidigare gjort en låt med den titeln, som inte har något gemensamt med Elvis låt förutom titeln. För ett annat exempel kan man titta på Wikipedia och se att det har funnits minst 8 låtar med titeln ”I Want You Back” plus ett par snarlika.

    Anledningen till att Fyra Bugg och en Coca-Cola fick byta namn hade mer med förbud mot reklam i TV/radio än varumärkesintrång. I samma veva var det även snack om att stoppa Orups låt ”M B” från att spelas i radio, då det ansågs vara reklam för Mercedes Benz (jag minns dock inte hur den diskussionen föll ut i slutändan).

    • Heartbreak hotel är ett EU varumärke och ägs av ELVIS PRESLEY ENTERPRISES, INC så borde vara lika mycket reklam som att sjunga om coca cola.

      Nu är dock frågan överspelad för SVT då låten inte vann.