Marit Paulsen utnyttjas av lobbyister

Folkpartiets Marit Paulson har varit emot lobbyister påstår hon men samtidigt har hennes namn sålts av en lobbyist för att skriva debattartiklar under våren:

Men Folkpartiets förstanamn i valet till EU-parlamentet skrev bara under april månad, två artiklar i The Parliament Magazine. Initiativet togs av pr-byrån DODS visar mejl-kommunikation SVT tagit del av.

via Marit Paulsen: Hade ingen aning om att det var en lobbytidning – Nyheter | SVT.se.

Kostnaden för någon som vill att Marit Paulson skall skriva en debattartikel som gynnar ens intressen är tydligen 58 000 kr.

När vi utger oss för att vara mest intresserade av svenska EU-parlamentariker mejlar Hamilton-Thomas en namnlista på flera svenskar som medverkat i tidningen under de senaste åren. Två av de svenska EU-politikerna framhålls särskilt av DODS.

via Köp en EU-politiker för 58.000 kronor – Nyheter | SVT.se.

Det hela verkar fungera som så att tidningen säljer in en artikel till en MEP (EU parlamantariker) som då skriver under artikeln med sitt namn och den publiceras i tidningen. Det finns inget som idag tyder på att MEPen får betalt utan det verkar mest vara så att MEPen blivit manipulerad till att skriva under och framstå som författare för en debattartikel denne inte vet verklige författaren för och vems ärenden artikeln går.


Comments are closed.