SJ vill stoppa landstingens tågsatsning

Tåg i Mälardalen (TIM) är ett samarbete mellan ett stort antal landsting (Västmanland, Södermanland, Örebro stockholm etc) som samarbetar med ett gemensamt biljettsystem och tåg för att säkra kommunikationerna för alla jobbpendlare.

Landstinget Västmanland vill tillsammans med grannlandstingen i Mälardalen köpa eller hyra ett stort antal regiontåg för att få till en tätare trafik för pendlare. SJ vill inte köra tätare eftersom bolaget inte anser att det är lönsamt.

via SJ vill stoppa landstingens tågsatsning – P4 Västmanland | Sveriges Radio.

SJ vill inte trafikera så ofta som landstingen tycker att det behövs pga att de vill maximera sin lönsamhet. Så för att då få tätare trafik så har TIM bestämt sig för att satsa på egen tågtrafik. SJ hävdar då att det inkräktar på deras lönsamhet.

Men om SJ själv inte vill trafikera så får de skylla sig själv. De har inte monopol att trafikera spåren längre. SJ måste anpassa sig till att deras tåg för konkurrens.

För mälardalens näringsliv och för jobben är det viktigt att ha fungerande järnväg med täta turer som gör att folk kan jobbpendla. Vill SJ inte köra tågen så måste någon annan få göra det.

PS Idag köper TIM redan trafik från SJ där man då subventionerar trafiken – så när SJ får subventionerna är det korrekt – men när SJ inte få subventionerna så försöker SJ stoppa detta:

– Idag på Svealandsbanan så kör SJ en del trafik. En del trafik gör vi som tillköp.

via Landstinget ifrågasätter SJ:s motstånd mot tågköp – P4 Västmanland | Sveriges Radio.


Comments are closed.